Mind a keresztút stációi, mind a golgota szoborcsoport a háborúban komoly sérüléseket szenvedtek. A feszületen a korpusz szétfagyott, aminek egykori javítása műkőből történt. A jobb lator hengeres keresztjének függőleges felső szára hiányzott. A bal lator a keresztjével együtt teljes egészében hiányzott. A feszület jobb és bal oldalán álló Szűz Mária és Szent János evangélista szobrairól hiányzott a fej és mindkét kéz. Mária alakja ledőlt a posztamenséről, a földön feküdt.
(Részlet: Kiscelli Kálvária Tudományos dokumentáció, Farbaky Péter 1986)
A kálvária olyan építészeti együttes, amely építményeivel a Krisztus keresztútjának és kereszthalálának jeruzsálemi helyszíneit idézi fel, s vallásos ájtatosság kapcsolódik hozzájuk. A késő középkorban több ilyen emlékről van tudomásunk például Cordoba (Sponyolország) (1485 után), Varallo (Itália) (1491) emlékeiről. Más az itáliai, spanyol és német stb. kálváriák jellege. Igazán elterjedté és jellemző műfajjá a barokk művészetben váltak.
Magyar országi történetüket Szilágyi István írta meg. Hazánkban a XVII. század közepén Nagyszombat környékén jelennek meg, ahol a barokk művészet is kezdetét vette. Első emléke itt a városból Mariafalvába vezető úton áll az első ismert emlék 1647-ből. 1700 körüliig a Felvidék és a Dunántúl nyugati részein épül néhány új emlék, majd a török hódoltság végével az ország középső területein is. A legelső a budai jezsuiták által 1699-ben a Gellert-hegyen épült kálvária volt. Az Alföldön a XVIII. században terjedt el, Erdélyben csak a XIX. század első felében. A barokk kálváriák sora ekkor már a klasszicista, romantikus, majd eklektikus stílusú emlékekkel folytatódott.
Pest-Budán a leghitelesebb, legszebb emlék ma az Epreskertben álló egykori Józsefvárosi kálvária az 1747—49-es évekből. Kisebb méretű kvalitásos emlék a belvárosi templomban (belső térben) álló kálvária szoborcsoport.
A Kiscelli Kálvária 1812-22 közötti építési dátuma tehát már a kálváriák elterjedésének időszakára esik. Meg kell jegyeznünk azt is, hogy az irodalommal ellentétben, amely klasszicistának jelöli meg, véleményünk szerint az emlék még a későbarokkhoz tartozik.
A kálváriák jellegzetes alkotóelemei közül mindet megtaláljuk emlékünknél: a stációkat, a kálvária-jelenetet és kápolnát. (A XVIII. században szokásos remetelak a XIX. századra már nem jellemző.) Emlékünk a Szilágyi-féle vegyes típushoz tartozik, amely a stációtípus és kálvária jelenetekból tevődik össze.
A keresztúti ájtatosság elsősorban Porto Mauriziói Szt. Lénárt nevéhez fűződik. Az 1731-ben elfogadott keresztút a következö jeleneteket tartalmazza.
Ebből megállapíthatjuk: a stációk száma kettővel kevesebb volt az általánosan elterjedtnél, a többi stáció témája nagyrészt az előírttal azonos, kivéve az I., II., és XII. állomásokat. A stációk fajtáját tekintve Szilágyi István kétféle típust különböztet meg: a teret nem képező oszlop vagy hasábformát, rendszerint építészeti tagozatokkal, amelyben kerekszobros vagy síkábrázolás (dombormű vagy kép) van és a teret képező (általában félig, ritkán teljesen zárt kápolna-szerű építményt, amelyben oltárszerű építmény áll, oltárkép-szerű síkábrázolással vagy kerekszobros, festett vagy domborműves hátterű kialakítással.
A kálváriák stációi közötti távolság igen változatos képet mutat a magyarországi gyakorlatban, van olyan, ahol hatvan-hetven méter is van két stáció között, de ez a távolság hat-nyolc méterre is lecsökkenhet. Ezen belül az egyes stációk távolsága egymáshoz általában állandó.