A Kiscelli stációk 2013 évi felújítása

Felújítás szakaszai: A Kiscelli Kálvária három fő része a 14 stációból álló Keresztút, a Golgota szoborcsoport, majd az útvonal végén a Szent Vér kápolna. Ehhez igazodóan a felújítása, három szakaszban történt.Első szakasz a 14 stációból álló keresztút felújítása, melynek átadása 2013-ban, a második szakasz, az 5 alakból álló szoborcsoport restaurálása, majd átadása 2014-ben, a Szent Vér kápolna felújítása és átadása 2015-ben történt.
A felújítást a területen működő az Óbuda-Hegyvidékiek Egyesülete az ügy iránti elkötelezettségből térítésmentesen szervezte (tervezteti, engedélyezteti, pályázatokat készít, kivitelezést bonyolítja le, elszámolásokat végez, illetve ellenőriz). Az Egyesület közhasznú szervezet, melynek tevékenysége kiterjedt a kulturális örökség megóvására is. A felújítás szakmai vezetését Felcsuti László építész végezte, a szoborcsoport szakértője Szabó Péter kőszobrász restaurátor volt.

Az Egyesület felkérésére a Matesz Építész Kft. az engedélyezési terveket elkészítette, a ReKo Konzult Kft. pedig a restaurátori dokumentációt összeállította. A Kiscelli Kálvária mindkét szakaszára (keresztút és golgota) készült tervdokumentáció a BFKH Kulturális Örökségvédelmi Irodájától építési engedélyt kapott.

Felújítás kivitelezői: A stációk kőmunkáit az Épkő Kft. (képviselője Held László, építésvezetője Sztanákovits Péter), a helyszíni munkákat a Csúcs Alpin Kft. (képviselője Vay Péter) végezte, a fémkeresztek a KADUSZ Kft. Rácz András kivitelezte. A stációképeket a Muránói Mozaik Bt., Bráda Tibor festőművész festette munkatársaival, Deák Ilona és Balázs Imre Barna festőművészekkel.

Kőanyag meghatározása: A budakalászi és az ezüsthegyi bányákból hozott kőmintákat az ÉPKŐ Kft. műhelyében tartott helyszíni szemlén a BFK Kulturális Örökségvédelmi Iroda képviselőjének bemutatásra kerültek. Az ezüsthegyről beszerzett kőminta azt bizonyította, hogy a ma beszerezhető kőanyag morzsolódik, finomabb tagozatok faragására nem lesz alkalmas. Az ezüsthegyi kőhöz legjobban a budakalászi keménymészkő barnás árnyalatú változata illett, ezért az új elemek faragása abból történt. Szemlén a kőhasználat tekintetében az a döntés született, hogy a nagyon sérült, vagy nem megfelelő méretű kövekből legalább egy stáció eredeti ezüsthegyi kőből legyen visszaállítva, bemutatva egy 1820 években látott, feltételezett állapotot. 2012. december elején, a felújítás három jellemző stáció oszlop (eredeti kő, beton és műkő stáció) alapfeltárásával, majd a III. – XIV. stációk bontásával megkezdődött.
Megállapítást nyert, hogy az eredeti, ezüsthegyi stációk 50-60 cm mélységben lettek beásva és körbedöngölve földdel, a beton stációoszlopok nem alaptestre lettek helyezve, csak a talajszinten körülbetonozva, míg a műkő oszlopok az alapgödörbe ömlesztett, cca. 30 cm mély nyers állapotú betonba lettek állítva és körbedöngölve földdel. Ezek az alapozási módok korábban több oszlop kidőlését eredményezhették.

A bontás két teherautó segítségével történt, mert a gyalogösvényen az 5 tonnás teherautó nem fért el. Ezért egy 1,5 tonnás daruzott teherautó ment bontani, ami a köveket kihozta és pakolta át a nagy teherautóra. A területen található, történelem során szétszórt, és még használható köveket a Csúcs Alpin Kft. munkagépe gyűjtötte be.
Az I. II. stáció bontása nagyobb előkészületet igényelt, mivel ahhoz a főforgalmat lebonyolító Kiscelli út lezárása vált szükségessé, egy teljes forgalmi sáv szélességben. Erre a stációk az üzemből a helyszínre szállításakor került sor.

Felújítás módszerének meghatározása. A kivitelező az összes kőanyagot megvásárolta, kivéve az első két stációét, amelyek terv szerint az eredeti kőből készültek volna.
Legyártásra kerültek az III.-V. stációlábazatok és oszlopok. Az osztópárkányból, képszekrényből és koronázópárkányból a mintapéldányok készültek el mind az ezüsthegyi kőből, mind a budakalászi mészkőből. Bemutatták az ideiglenesen összeállított III. stációt, melynek mind az öt eleme barnás árnyalatú, budakalászi mészkőből készült.
Továbbá bemutatták a helyszínről beszállított, eredeti ezüsthegyi kvarchomokkő lábazat és oszlop több megtisztított példányát az I. és II. stációkhoz, valamint egy megfaragott osztópárkány elemet az I. stációhoz. Munkálatok során kiderült, hogy az ezüsthegyi kőanyag sérülékeny, faragás közben törik, porlik. Mind a lábazati elemek, mind a finom tagozatokkal rendelkező elemek már a műhelyben javításra szorulnak, kihelyezésüket követően, akár már 3 éven belül szükségessé válhat az újbóli restaurálása, kőszilárdító bevonatok alkalmazása esetén is. Mindezek alapján a következő döntés született: 
- Mind a 14 stáció budakalászi mészkőből készüljön.
- A meglévő kőelemekből egy db komplett stációt kell összeállítani és a Kiscelli Múzeum kőtárában elhelyezni.
- A képtábla rögzítését bonthatóan kell kialakítani.

A ​koronázó párkány tetejére acél kereszt készült, amelynek méretét és anyagvastagságát több korabeli fényképfelvétel alapján határoztuk meg. Mérete 40x25 cm, anyaga 40/15 laposvas. Felülete tüzihorganyzott. A horganyzott felület különleges vinilpolimer műgyanta alapú ALVIKORR alapózó festést követően 3 réteg hosszú élettartamú ALKYTON festést kapott grafitszürke színben, matt felülettel. A kereszt 15 cm hosszú F 12-es menetes rögzítőszára MAPEI LAMPOCEM ragasztóval van az osztópárkány furatba ragasztva.

Stációképek: A stációk képeinek elkészítésére az Egyesület Bráda Tibor Munkácsy-díjas festőművészt kérte fel. A képekről előzetesen kartonok készültek. Az első képeket elkészültét követően megtörtént a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. műbírálata, majd annak alapján mindegyik kép tablója végleges kimunkálásra került. A Képző- és Iparművészeti Lektorátus szakértői a képterveket elfogadták, és kivitelezésre javasolták.