Őszi koncert

2025. november 7. 19:00-kor.

Az Óbudai Kamarazenekar őszi koncertje az Óhegy Klubházban november 7-én pénteken 19:00 órakor. A kamarazenekart ezúttal is a zenekar művészeti vezetője, Gazda Péter hegedűművész-karmester vezényli.

Műsoron

Vivaldi: G-dúr Concerto vonósokra FXI/41

Antonio Vivaldi (1678–1741) több, mint 450 különböző concertót hagyott az utókorra: közülük sok egyetlen szólóhangszert (főként hegedűt), mások több szólóhangszert foglalkoztatnak, mintegy ötven műben viszont nincs szólista – ezekben végig a teljes zenekar játszik. Ami természetesen nem zárja ki azt, hogy bizonyos helyeken ne szőhetnének az anyagba némi saját improvizációt a muzsikusok.

A darabok jelentős része a híres velencei árvaház tehetséges kis muzsikuslányainak, a Conservatorio dell’Ospedale della Pietà növendékeinek készült. Híressé váltak a rendszeresen ismétlődő pénteki és vasárnapi előadások, amelyek „színvonala kiállta a versenyt Európa legjobb zenekaraival, vonósai teljesen egyszerre szólalnak meg” – olvasható Edward Wright angol utazó naplójában.

Minden bizonnyal az ő repertoárjuk részét alkotta a látványos hegedűtechnikára alapozott G-dúr vonósszimfónia is.

Bach: a-moll hegedűverseny

Vivaldi azonban nemcsak a velencei, de a távoli német zenei életre is komoly befolyást gyakorolt. Johann Sebastian Bach (1685–1750) sosem találkozott Vivaldival, mégis tíz Vivaldi-concerto átdolgozása szerepel életművében.

A csembalóra, orgonára alakított vonósdarabok arra is inspirálták, hogy alaposan elsajátítsa a velencei mester vonóstechnikáját, miközben mégsem vált Vivaldi-epigonná. Amíg például Vivaldinál világosan elkülönülnek a zenekari szakaszok a szólórészektől, addig Bach a határvonalak elmosására törekszik.
Hogy hány tuttiból és hány szólóból áll az a-moll hegedűverseny első tétele, első hallásra nehéz lenne megállapítani. A lassú tétel basso ostinatója, konokul ismétlődő basszusmenete egyértelmű Vivaldi-örökség. A táncos fináléban két zenekari tömb közötti lendületes szóló alatt a tutti motívumszilánkjai emlékeztetnek a tétel fejére és készítik elő a visszatérést.

A szólót játsza hegedűn: Renkecz Kálmán

Bach – Air a D-dúr szvitből BWV 1068

A szerző négy zenekari szvitet is írt. A harmadik (D-dúr) darab lassú tétele, az Air számos változatban, átiratban ismert. Esküvők örömét, jelenetek könnyedségét, gyászos események szomorúságát illusztrálják előszeretettel ezzel a zenével. Még a Beatles Sárga tengeralattjáró című rajzfilmjében is ránk köszön….

Vivaldi: g-moll kettős verseny gordonkára RV 531

A hegedűt mindenek fölé helyező Vivaldi számos kompozícióban használta a csellót szólóhangszerként, ami új trendnek számított abban az időben. 27 versenyművet komponált csellóra, vonószenekarra és basso continuóra. Ezek között egyetlen egy van, amely két csellóra született, feltehetően az 1720-as években, Velencében.

A g-moll versenymű első tételének (Allegro) legszembetűnőbb aspektusa Vivaldi teljesen egyéni szólamszerkesztése. A két szólócselló egy ütem távolságból utánozza egymást; „majd a tétel további részében tercközzel játszanak és nyolc ütemnyi figurációt mutatnak be a continuo g-moll harmóniája felett.”

A Largo jelzésű második tételben a két szólista és a continuo csellista triót alkot, még teltebb, mélyebb hangzás érdekében.

Az Allegro, a kortársak által frenetikusnak nevezett zárótétel „fülbemászó, szokatlan szinkópákkal” kezdődik a zenekarban. A tétel egy fúgaszakaszt is tartalmaz, amelyet a második szólócselló indít.

A csellószólót játssza: Regőczi Anna és Gábor Krisztina,
a cselló-continuót Bódiss Miklós,
a csembaló-continuót Olsvay Endre.

Decsényi János: Szvit ifjúsági vonószenekarra

Decsényi János (*1927) barokk műfaji hagyományokat elevenített fel az 1961-ben komponál Szvit ifjúsági vonószenekarra című művével. „A szvit műfaja bizonyos szabadságot biztosít a szerzőnek, hiszen lényege, hogy különböző karakterű tételek váltogassák egymást” – mondta a komponista.

„A Nyitány–Induló–Arietta–Ungaresca tételrend a műfajnak megfelelően váltogatja a páratlan és páros metrumokat, a lassabb–gyorsabb, dallamosabb–táncosabb dallamokat. Különösen közel áll a szívemhez a záró Ungaresca, amelyben hangot adhattam magyarságomnak is.”

Tóth Anna – zenetörténész

A koncertre a belépés ingyenes. A koncert után elfogyasztjuk a hegylakó társaink nagylelkű felajánlásából érkező, kezük munkáját dicsérő házi süteményt, pogácsát. Közben beszélgetésbe elegyedve a művészekkel, megismerhetjük zenekari élet küzdelmeit, szépségeit, örömeit.

Minden kedves zenekedvelő társunkat, szeretettel várjuk!

Cikk megosztása:

További programok:
További hírek, programok

Őszi koncert

2025. november 7. 19:00-kor.

2025-09-25 |

Az Óbudai Kamarazenekar őszi koncertje az Óhegy Klubházban november 7-én pénteken 19:00 órakor. A kamarazenekart ezúttal is a zenekar művészeti vezetője, Gazda Péter hegedűművész-karmester vezényli.

Műsoron

Vivaldi: G-dúr Concerto vonósokra FXI/41

Antonio Vivaldi (1678–1741) több, mint 450 különböző concertót hagyott az utókorra: közülük sok egyetlen szólóhangszert (főként hegedűt), mások több szólóhangszert foglalkoztatnak, mintegy ötven műben viszont nincs szólista – ezekben végig a teljes zenekar játszik. Ami természetesen nem zárja ki azt, hogy bizonyos helyeken ne szőhetnének az anyagba némi saját improvizációt a muzsikusok.

A darabok jelentős része a híres velencei árvaház tehetséges kis muzsikuslányainak, a Conservatorio dell’Ospedale della Pietà növendékeinek készült. Híressé váltak a rendszeresen ismétlődő pénteki és vasárnapi előadások, amelyek „színvonala kiállta a versenyt Európa legjobb zenekaraival, vonósai teljesen egyszerre szólalnak meg” – olvasható Edward Wright angol utazó naplójában.

Minden bizonnyal az ő repertoárjuk részét alkotta a látványos hegedűtechnikára alapozott G-dúr vonósszimfónia is.

Bach: a-moll hegedűverseny

Vivaldi azonban nemcsak a velencei, de a távoli német zenei életre is komoly befolyást gyakorolt. Johann Sebastian Bach (1685–1750) sosem találkozott Vivaldival, mégis tíz Vivaldi-concerto átdolgozása szerepel életművében.

A csembalóra, orgonára alakított vonósdarabok arra is inspirálták, hogy alaposan elsajátítsa a velencei mester vonóstechnikáját, miközben mégsem vált Vivaldi-epigonná. Amíg például Vivaldinál világosan elkülönülnek a zenekari szakaszok a szólórészektől, addig Bach a határvonalak elmosására törekszik.
Hogy hány tuttiból és hány szólóból áll az a-moll hegedűverseny első tétele, első hallásra nehéz lenne megállapítani. A lassú tétel basso ostinatója, konokul ismétlődő basszusmenete egyértelmű Vivaldi-örökség. A táncos fináléban két zenekari tömb közötti lendületes szóló alatt a tutti motívumszilánkjai emlékeztetnek a tétel fejére és készítik elő a visszatérést.

A szólót játsza hegedűn: Renkecz Kálmán

Bach – Air a D-dúr szvitből BWV 1068

A szerző négy zenekari szvitet is írt. A harmadik (D-dúr) darab lassú tétele, az Air számos változatban, átiratban ismert. Esküvők örömét, jelenetek könnyedségét, gyászos események szomorúságát illusztrálják előszeretettel ezzel a zenével. Még a Beatles Sárga tengeralattjáró című rajzfilmjében is ránk köszön….

Vivaldi: g-moll kettős verseny gordonkára RV 531

A hegedűt mindenek fölé helyező Vivaldi számos kompozícióban használta a csellót szólóhangszerként, ami új trendnek számított abban az időben. 27 versenyművet komponált csellóra, vonószenekarra és basso continuóra. Ezek között egyetlen egy van, amely két csellóra született, feltehetően az 1720-as években, Velencében.

A g-moll versenymű első tételének (Allegro) legszembetűnőbb aspektusa Vivaldi teljesen egyéni szólamszerkesztése. A két szólócselló egy ütem távolságból utánozza egymást; „majd a tétel további részében tercközzel játszanak és nyolc ütemnyi figurációt mutatnak be a continuo g-moll harmóniája felett.”

A Largo jelzésű második tételben a két szólista és a continuo csellista triót alkot, még teltebb, mélyebb hangzás érdekében.

Az Allegro, a kortársak által frenetikusnak nevezett zárótétel „fülbemászó, szokatlan szinkópákkal” kezdődik a zenekarban. A tétel egy fúgaszakaszt is tartalmaz, amelyet a második szólócselló indít.

A csellószólót játssza: Regőczi Anna és Gábor Krisztina,
a cselló-continuót Bódiss Miklós,
a csembaló-continuót Olsvay Endre.

Decsényi János: Szvit ifjúsági vonószenekarra

Decsényi János (*1927) barokk műfaji hagyományokat elevenített fel az 1961-ben komponál Szvit ifjúsági vonószenekarra című művével. „A szvit műfaja bizonyos szabadságot biztosít a szerzőnek, hiszen lényege, hogy különböző karakterű tételek váltogassák egymást” – mondta a komponista.

„A Nyitány–Induló–Arietta–Ungaresca tételrend a műfajnak megfelelően váltogatja a páratlan és páros metrumokat, a lassabb–gyorsabb, dallamosabb–táncosabb dallamokat. Különösen közel áll a szívemhez a záró Ungaresca, amelyben hangot adhattam magyarságomnak is.”

Tóth Anna – zenetörténész

A koncertre a belépés ingyenes. A koncert után elfogyasztjuk a hegylakó társaink nagylelkű felajánlásából érkező, kezük munkáját dicsérő házi süteményt, pogácsát. Közben beszélgetésbe elegyedve a művészekkel, megismerhetjük zenekari élet küzdelmeit, szépségeit, örömeit.

Minden kedves zenekedvelő társunkat, szeretettel várjuk!

Cikk megosztása:

További hírek, programok

2025. november 22.

2025. november 22.

2025. november 14.

2025. november 14.

2025. november 14.

2025. november 14.

2025. november 8.

2025. november 8.

2025. november 7.

2025. november 7.

2025. november 4.

2025. november 4.

2025. október 16.

2025. október 16.