Helytörténet
A pálos rend Óbudán
Helytörténet
A pálos rend Óbudán
A Táborhegy lábánál elterülő terület, a kora középkortól – az államalapítást követően – fontos vallási helyszínnek számított, amelyet elsősorban Fehéregyháza legendáriumának köszönhetett. Anonymus 1200 körül írt Gesta Hungarorum c. művében ezt a helyet jelölte meg Árpád fejedelem sírjának, amely fölé első királyunk, I. (Szent) István emeltetett plébániát.
Ez a rövid bevezető rész szervesen kapcsolódik az Óbudára betelepülő pálos rend történetéhez, hiszen az ő feladatuk volt a 15. századtól ennek a többszörösen szakrális földterületnek a gondozása, az ide zarándokló hívek lelki ápolása. Az egyetlen magyar alapítású szerzetesrend története a 13. század közepén kezdődött, bár remeték és más rendek már korábban éltek és működtek hazánkban. A rend alapítása Özsébhez – későbbi Boldog Özséb – köthető, aki esztergomi kanonok volt, és az ottani káptalanban szolgált. A tatárjárást (1241-1242) követő lelki sokk hatása alatt döntött úgy pár követőjével, hogy lemond rangjáról, tisztségéről és vagyonát elajándékozva a Pilisbe vonul remetének.
A kis közösség szépen gyarapodott és 1250-ben monostort emeltek a Szent Kereszt tiszteletére Klastrompuszta térségében. A pilisi remeték – egyházi szervezetként – a veszprémi püspökség fennhatósága alá tartoztak, ezért minden kérdésben elsőként ott döntöttek. A közösség hivatalos neve az Első Remete Szent Pál Rendje (Ordo Sancti Pauli Primi Eremitae) lett és 1328-ban XXII. János pápa engedélyezte számukra az ágostoni regula használatát. Jellegzetes fehér öltözéküket 1341-től viselhették.
A pilisi központból kiindulva kezdtek el terjeszkedni és sorra alapíthattak rendházakat az országban. Vannak, akik a mai napig valami ősi misztikumot kötnek a rendhez, kiemelve a Pilist, mint szent helyet, a fehér habitust (szerzetesi ruha) pedig a táltosokkal hozzák kapcsolatba.
A pálosok és Óbuda – Táborhegy – története a 15. századtól íródott, I. (Hunyadi) Mátyás magyar királynak köszönhetően.
A XIII. század közepétől – a tatárjárást (1241-1242) követően – Óbuda települése folyamatos fejlődésnek indult, amelynek az oszmán török invázió vetett jó időre véget. Megnőtt a település mérete, egyre jobban művelés alá vonták a várost övező földeket. Az óbudai dombokon ebben a korszakban jelentős méretű parcellákon folyt magas szintű szőlőtermesztés, amelyből egyre komolyabb bevételek illették meg a tulajdonosokat (király, egyház, szabad polgárok).
A legendárium szerint Fehéregyházán emelt és a kora Árpád-kortól tisztelt és kiemelkedő zarándokhelynek számító Szűz Mária-templom is ilyen területen volt (Fehéregyháza és a Szűz Mária- templom misztikumára és az azt övező legkülönbözőbb teóriák ismertetésére itt most nem térünk ki!) és állapota rohamosan romlott.
Szűz Mária kultuszát nagy becsben tartó Hunyadi Mátyás ezen az állapoton kívánt változtatni és az általa különösen kedvelt pálos rend gondozására bízni a zarándokhely felügyeletét. Az egykori kis templom gondozása, illetve a zarándokok lelki üdvének ápolása az óbudai prépost feladata volt, aki plébánost állíttatott az élére. Azonban évtizedek során ez és már miséket is ritkán tartottak a templomban.
Mátyás király 1480-ban IV. Sixtus pápához írt levelében engedélyt kért a pálosok Fehéregyházán történő letelepítésére, valamint számukra egy új templom és egy kolostor felépítésére. Ezáltal a zarándokhely működtetése és a lelki szolgálat teljességében a pálosok feladatává vált volna. Az új „állomáshely” átvétele és az építkezés – eddig nem teljesen tisztázott okokból – elmaradt, amely a pápa rosszallásával járt és kiátkozással fenyegette meg a rendet. 1484-ben Mátyás újabb kérelemmel fordult a pápához, hogy a templom és a kolostor építéséhez felhasználhassák a mai Fő téren romosan álló, a tatárok által elpusztított Szent Péter-templom köveit. Ez bizonyította, hogy lassan is, de elindult az építkezés.
Ezzel egyidőben nyolc pálos rendi szerzetes avattak fel a zarándoktemplom szolgálatába. A ránk maradt iratokból tudjuk, hogy az új pápa (Borgia) VI. Sándor mégis megszüntette a plébániát, amely valószínűleg az építkezések újabb leállásával indokolható, amelyben Mátyás halála (1490) szintén releváns szerepet játszhatott.
Az új magyar király, II. Ulászló (1490-1516) nem hagyta cserben a fontos zarándokhely rendbetételének ügyét és 1494-ben, illetve 1496-ban is kérte a pálosok fehéregyházi templomának és kolostorának pápai megerősítést. Ekkoriban már valóban zajlottak az építkezések a mai Farkastorki út és Hidegkuti Nándor utca kereszteződésénél, az egykori téglagyár területén. A számos adománynak köszönhetően el is készült a templom, ahol 1506-ban Bakócz Tamás esztergomi bíboros-érsek díszes és ünnepélyes keretek között megkeresztelte a trónörököst, a későbbi II. Lajost (1516-1526). Ez a tény is mutatja, hogy – ugyan csak rövid időre – Fehéregyháza visszanyerte korábbi rangját és szerepét. Ellenben a templom mellé tervezett pálos kolostor épülete csak lassan épült és a szerzeteseknek még éveket kellett várni a beköltözésre.
A mohácsi vereség után (1526) a templom és a kolostor részben elpusztult, amely az újabb török támadással (1529) vált teljessé. A pálosok a templom és a kolostor kincseivel elmenekültek. A következő részben a pálos templom és kolostor szerkezetéről, fekvéséről és feltárt maradványiról lesz szó.
A Táborhegy lábánál elterülő terület, a kora középkortól – az államalapítást követően – fontos vallási helyszínnek számított, amelyet elsősorban Fehéregyháza legendáriumának köszönhetett. Anonymus 1200 körül írt Gesta Hungarorum c. művében ezt a helyet jelölte meg Árpád fejedelem sírjának, amely fölé első királyunk, I. (Szent) István emeltetett plébániát.
Ez a rövid bevezető rész szervesen kapcsolódik az Óbudára betelepülő pálos rend történetéhez, hiszen az ő feladatuk volt a 15. századtól ennek a többszörösen szakrális földterületnek a gondozása, az ide zarándokló hívek lelki ápolása. Az egyetlen magyar alapítású szerzetesrend története a 13. század közepén kezdődött, bár remeték és más rendek már korábban éltek és működtek hazánkban. A rend alapítása Özsébhez – későbbi Boldog Özséb – köthető, aki esztergomi kanonok volt, és az ottani káptalanban szolgált. A tatárjárást (1241-1242) követő lelki sokk hatása alatt döntött úgy pár követőjével, hogy lemond rangjáról, tisztségéről és vagyonát elajándékozva a Pilisbe vonul remetének.
A kis közösség szépen gyarapodott és 1250-ben monostort emeltek a Szent Kereszt tiszteletére Klastrompuszta térségében. A pilisi remeték – egyházi szervezetként – a veszprémi püspökség fennhatósága alá tartoztak, ezért minden kérdésben elsőként ott döntöttek. A közösség hivatalos neve az Első Remete Szent Pál Rendje (Ordo Sancti Pauli Primi Eremitae) lett és 1328-ban XXII. János pápa engedélyezte számukra az ágostoni regula használatát. Jellegzetes fehér öltözéküket 1341-től viselhették.
A pilisi központból kiindulva kezdtek el terjeszkedni és sorra alapíthattak rendházakat az országban. Vannak, akik a mai napig valami ősi misztikumot kötnek a rendhez, kiemelve a Pilist, mint szent helyet, a fehér habitust (szerzetesi ruha) pedig a táltosokkal hozzák kapcsolatba.
A pálosok és Óbuda – Táborhegy – története a 15. századtól íródott, I. (Hunyadi) Mátyás magyar királynak köszönhetően.
A XIII. század közepétől – a tatárjárást (1241-1242) követően – Óbuda települése folyamatos fejlődésnek indult, amelynek az oszmán török invázió vetett jó időre véget. Megnőtt a település mérete, egyre jobban művelés alá vonták a várost övező földeket. Az óbudai dombokon ebben a korszakban jelentős méretű parcellákon folyt magas szintű szőlőtermesztés, amelyből egyre komolyabb bevételek illették meg a tulajdonosokat (király, egyház, szabad polgárok).
A legendárium szerint Fehéregyházán emelt és a kora Árpád-kortól tisztelt és kiemelkedő zarándokhelynek számító Szűz Mária-templom is ilyen területen volt (Fehéregyháza és a Szűz Mária- templom misztikumára és az azt övező legkülönbözőbb teóriák ismertetésére itt most nem térünk ki!) és állapota rohamosan romlott.
Szűz Mária kultuszát nagy becsben tartó Hunyadi Mátyás ezen az állapoton kívánt változtatni és az általa különösen kedvelt pálos rend gondozására bízni a zarándokhely felügyeletét. Az egykori kis templom gondozása, illetve a zarándokok lelki üdvének ápolása az óbudai prépost feladata volt, aki plébánost állíttatott az élére. Azonban évtizedek során ez és már miséket is ritkán tartottak a templomban.
Mátyás király 1480-ban IV. Sixtus pápához írt levelében engedélyt kért a pálosok Fehéregyházán történő letelepítésére, valamint számukra egy új templom és egy kolostor felépítésére. Ezáltal a zarándokhely működtetése és a lelki szolgálat teljességében a pálosok feladatává vált volna. Az új „állomáshely” átvétele és az építkezés – eddig nem teljesen tisztázott okokból – elmaradt, amely a pápa rosszallásával járt és kiátkozással fenyegette meg a rendet. 1484-ben Mátyás újabb kérelemmel fordult a pápához, hogy a templom és a kolostor építéséhez felhasználhassák a mai Fő téren romosan álló, a tatárok által elpusztított Szent Péter-templom köveit. Ez bizonyította, hogy lassan is, de elindult az építkezés.
Ezzel egyidőben nyolc pálos rendi szerzetes avattak fel a zarándoktemplom szolgálatába. A ránk maradt iratokból tudjuk, hogy az új pápa (Borgia) VI. Sándor mégis megszüntette a plébániát, amely valószínűleg az építkezések újabb leállásával indokolható, amelyben Mátyás halála (1490) szintén releváns szerepet játszhatott.
Az új magyar király, II. Ulászló (1490-1516) nem hagyta cserben a fontos zarándokhely rendbetételének ügyét és 1494-ben, illetve 1496-ban is kérte a pálosok fehéregyházi templomának és kolostorának pápai megerősítést. Ekkoriban már valóban zajlottak az építkezések a mai Farkastorki út és Hidegkuti Nándor utca kereszteződésénél, az egykori téglagyár területén. A számos adománynak köszönhetően el is készült a templom, ahol 1506-ban Bakócz Tamás esztergomi bíboros-érsek díszes és ünnepélyes keretek között megkeresztelte a trónörököst, a későbbi II. Lajost (1516-1526). Ez a tény is mutatja, hogy – ugyan csak rövid időre – Fehéregyháza visszanyerte korábbi rangját és szerepét. Ellenben a templom mellé tervezett pálos kolostor épülete csak lassan épült és a szerzeteseknek még éveket kellett várni a beköltözésre.
A mohácsi vereség után (1526) a templom és a kolostor részben elpusztult, amely az újabb török támadással (1529) vált teljessé. A pálosok a templom és a kolostor kincseivel elmenekültek. A következő részben a pálos templom és kolostor szerkezetéről, fekvéséről és feltárt maradványiról lesz szó.
Az Óbudai Viktória Téglagyár telkén 1884-ben kiásott templom és klastromnak Dr. Henszlmann Imre által készített és magyarázott alaprajza.
A a templom osztatlan hajója; B a templom szentélye; C kápolna; D hálóterem az emeleten, földszinten ebédlő; E keresztfolyosó; F káptalanház; G konyha és sütő.
a) keresztkarzat két oldaltámasza; b) két mellékoltár; c) csigalépcső; d) körfalak; e) faltöredék; f) gazdasági épületek; g) pince; h) gyár kéménye; i) római koporsók; k) kettő, vagy római, vagy népvándorlás korából származó csontváz; l) hét keresztény csontváz; x)
Az alaprajzon ábrázolva vannak a közterület és a lakópark mai telekhatárai: H Hidegkuti Nándor út (Hrsz.: 16306/12); I Csíkszereda park (a Bécsi út és Farkastorki út találkozásánál, az Eurocenter előtt Hrsz.: 16300/9); J Lakópark (Hrsz.: 16300/15); K Lakópark (Hrsz.: 16300/14), L Téglagyár körkemencéje, M Prés és gépház
A feltárások az egyhajós templomot és az északi oldalához kapcsolódó egykori kolostort, valamint különböző melléképületeket érintettek. Ez alapján a pálos templom 39,5 méter hosszú és 11,5 méter széles lehetett eredeti formájában. Maga a kolostor egy négyzet alakú udvart ölelt körbe, annak keleti szegletében egy kápolnával. A templom és a kolostor fekvése és tervezése tökéletesen megfelelt a korszak hasonló jellegű és funkciójú európai modelljének. A kiszolgáló melléképületekből kevés maradt meg, itt vízvezeték nyomaira bukkantak. Kiderült, hogy egy tipikus gótikus stílusú, XV-XVI. századból származó kolostoregyüttes állt itt korábban. Rómer Flóris mellett a helyszínre látogatott, és ásatásokat folytatott Némethy Lajos (teológus, művészettörténész), Tholt Titusz (ügyvéd, amatőr régész, akinek 1886-ban jelent meg a „Fehéregyház és Árpád sírja holfekvése és kutatásaim” c. tanulmánya), Foerk Ernő (építész, főleg egyházi épületeket tervezett) és Henszlmann Imre (művészettörténész, régész) is. Ők állították először, hogy az előkerült romok az egykori páloskolostor és templom maradványai, amelynek egyik legfőbb támogatója Wekerle László királyi tanácsos volt, aki két művet is írt a témáról, Árpád sírjához is kötve a feltárt leleteket. 1907-ben kormányrendeletet hoztak, hogy egy templomot építenek Óbuda határában Árpád sírjának tiszteletére, de ez nem valósult meg.
A XX. század elején, 1910-ben, a téglagyár új tulajdonosa a Bohn Téglagyár Rt., körkemencével és présházzal tovább bővítette a gyárat. Ekkor még történt egy felmérő ásatás, de az építés során egy jelentős terepszint süllyesztést végeztek, amely végleg elpusztította a maradványokat. Az 1978. évi hitelesítő feltáráskor a régészek már csak talajvizet és az elbontott gyárépület törmelékeit találták.
1998-ban a Budapesti Történeti Múzeum (BTM) régész szakemberei feltárásokat végeztek (Facsády Annamária vezetésével) a szomszédos telkeken, amelynek fókuszában római kori sírok, illetve temető volt. Ezen munkálatok során azonban középkori maradványokat is találtak, amelyeket az egykori pálos rendi kolostor és templom kerítésével azonosítottak.
2018-ban a BTM régészei – Papp Adrienn irányításával – végeztek a területen felmérést, a most épülő „Nívó lakópark” pincetömbjeinek kiemelésekor. Ekkor már csak az egykori téglagyár egyes maradványai kerültek elő.
/Horváth Péter/
Az Óbudai Viktória Téglagyár telkén 1884-ben kiásott templom és klastromnak Dr. Henszlmann Imre által készített és magyarázott alaprajza.
A a templom osztatlan hajója; B a templom szentélye; C kápolna; D hálóterem az emeleten, földszinten ebédlő; E keresztfolyosó; F káptalanház; G konyha és sütő.
a) keresztkarzat két oldaltámasza; b) két mellékoltár; c) csigalépcső; d) körfalak; e) faltöredék; f) gazdasági épületek; g) pince; h) gyár kéménye; i) római koporsók; k) kettő, vagy római, vagy népvándorlás korából származó csontváz; l) hét keresztény csontváz; x)
Az alaprajzon ábrázolva vannak a közterület és a lakópark mai telekhatárai: H Hidegkuti Nándor út (Hrsz.: 16306/12); I Csíkszereda park (a Bécsi út és Farkastorki út találkozásánál, az Eurocenter előtt Hrsz.: 16300/9); J Lakópark (Hrsz.: 16300/15); K Lakópark (Hrsz.: 16300/14), L Téglagyár körkemencéje, M Prés és gépház
A feltárások az egyhajós templomot és az északi oldalához kapcsolódó egykori kolostort, valamint különböző melléképületeket érintettek. Ez alapján a pálos templom 39,5 méter hosszú és 11,5 méter széles lehetett eredeti formájában. Maga a kolostor egy négyzet alakú udvart ölelt körbe, annak keleti szegletében egy kápolnával. A templom és a kolostor fekvése és tervezése tökéletesen megfelelt a korszak hasonló jellegű és funkciójú európai modelljének. A kiszolgáló melléképületekből kevés maradt meg, itt vízvezeték nyomaira bukkantak. Kiderült, hogy egy tipikus gótikus stílusú, XV-XVI. századból származó kolostoregyüttes állt itt korábban. Rómer Flóris mellett a helyszínre látogatott, és ásatásokat folytatott Némethy Lajos (teológus, művészettörténész), Tholt Titusz (ügyvéd, amatőr régész, akinek 1886-ban jelent meg a „Fehéregyház és Árpád sírja holfekvése és kutatásaim” c. tanulmánya), Foerk Ernő (építész, főleg egyházi épületeket tervezett) és Henszlmann Imre (művészettörténész, régész) is. Ők állították először, hogy az előkerült romok az egykori páloskolostor és templom maradványai, amelynek egyik legfőbb támogatója Wekerle László királyi tanácsos volt, aki két művet is írt a témáról, Árpád sírjához is kötve a feltárt leleteket. 1907-ben kormányrendeletet hoztak, hogy egy templomot építenek Óbuda határában Árpád sírjának tiszteletére, de ez nem valósult meg.
A XX. század elején, 1910-ben, a téglagyár új tulajdonosa a Bohn Téglagyár Rt., körkemencével és présházzal tovább bővítette a gyárat. Ekkor még történt egy felmérő ásatás, de az építés során egy jelentős terepszint süllyesztést végeztek, amely végleg elpusztította a maradványokat. Az 1978. évi hitelesítő feltáráskor a régészek már csak talajvizet és az elbontott gyárépület törmelékeit találták.
1998-ban a Budapesti Történeti Múzeum (BTM) régész szakemberei feltárásokat végeztek (Facsády Annamária vezetésével) a szomszédos telkeken, amelynek fókuszában római kori sírok, illetve temető volt. Ezen munkálatok során azonban középkori maradványokat is találtak, amelyeket az egykori pálos rendi kolostor és templom kerítésével azonosítottak.
2018-ban a BTM régészei – Papp Adrienn irányításával – végeztek a területen felmérést, a most épülő „Nívó lakópark” pincetömbjeinek kiemelésekor. Ekkor már csak az egykori téglagyár egyes maradványai kerültek elő.
/Horváth Péter/