Utazás belső tájakon
Utazás belső tájakon
Varga Patrícia Minerva festőművész kiállított képei az Óhegy Klubházban.
A Munkácsy – díjas művész meghatározó élménye az egyetemistaként Hollandiában töltött időszak, ahol közelebbről is megismerkedhetett a posztimpresszionista Van Gogh alkotásaival. Ez a hatás végigkíséri művészi pályáját, ám alkotásai nem a holland mester utánérzései, hanem saját egyéni hangon megszólaló művek.
Egyedül a szűkített színpaletta, hogy ő is a sárgák, kékek, zöldek bűvöletében fest, jellegzetes Van Gogh-i vonás. Ám Varga Patrícia Minerva festészete a magyar tájban és kultúrában gyökerezik, annak ellenére, hogy képes ősi, távoli világokat bevonzani művészetébe. A kiállítás mottójául választott József Attila vers, a Dunánál fejezi ki ezt legjobban. A költőhöz hasonlóan ő is önmagát ősök tudásának őrzőjeként határozza meg. Képein a kietlen tájon végigvonuló aprócska arctalan jelek, József Attila-i értelemben vett nemzedékek terhét hordozó zarándokok. Az angol dombvidék fennsíkjain menetelő alakok céltalan bolyongók. Hol az őskori Stonehenge-t idéző körkörös kőtömbök felé tartanak, hol éppen attól távolodnak el. Ám a sárgák ezernyi árnyalatában, a narancstól az okkeren, a kén- és napsárgán a vajszínig tobzódó táj, ahol a föld és ég is izzik a sárgákban, lehet a tág horizontú magyar alföldi táj, Petőfit idézve: „Arany kalásszal ékes rónaság”. De értelmezhető elsivatagosodott homoktengerként: „Alvó szegek a jéghideg homokban” Pilinszky: Négysoros.
A festményeken nap és hold gyakorta együtt mutatkozik, Van Goghra jellemzően, viszont az izzó sárga tájban, hol még az ég is sárga megannyi árnyalatában fénylik, a két égitest két fekete korong. Mint utókép hatáskor, mikor a nap ragyogásától elkápráztatva becsukott szemünk mögött csak egy fekete vakfoltot észlelünk.
A nappali világot megragadó olajképekkel szemben a pasztellképek az éjszaka tájait vetítik elénk, megjelenítve az emberben lakozó kettősségét. A fekete karton alap visszaveszi az élénksárgák, világoszöldek és világoskékek harsányságát, és tompa fénnyel vonja be a színeket. Míg az olajképeken a sárgák uralkodnak kevés sötétzölddel, kékkel és feketével ellenpontozottan, a pasztellek a kék és sárga szín komplementaritására épülnek. A pasztelleken a gabonatáblák szúrós merevségét expresszíven felvitt gyors, szaggatott vonások érzékeltetik, míg az ég és víz lazúros oldottságát a pasztellkréta elmosottsága. Az expresszív ecsetkezelés az olajképeknek is sajátja Néhol a rücskös hatást keltő vastagon felvitt festékszemcsék a szél hordta homok érzetét keltik, máshol a festőkéssel feldobott festékrétegek az égen úszó vastag felhőpászmák képzetét.
A cím nélküli képek a József Attila-i mottóra felfűzve: „én úgy vagyok, hogy már százezer éve nézem, amit meglátok hirtelen”- egy meditatív belső lelki utazásra hívnak, egy olyan világba, ahol a mikrokozmosz realisztikus természeti elemei keverednek a makrokozmosz álomszerű látványvilágával. Egyszerre modern és mégis barbár módon szakrális Varga Patrícia Minerva művészete, aki trendektől függetlenül évtizedek óta monomániásan alkotja újra saját világát.
Pusztai Ilona
Varga Patrícia Minerva festőművész
Cikk megosztása
Kapcsolódó bejegyzés
További riportok
Utazás belső tájakon
Utazás belső tájakon
Varga Patrícia Minerva festőművész kiállított képei az Óhegy Klubházban.
A Munkácsy – díjas művész meghatározó élménye az egyetemistaként Hollandiában töltött időszak, ahol közelebbről is megismerkedhetett a posztimpresszionista Van Gogh alkotásaival. Ez a hatás végigkíséri művészi pályáját, ám alkotásai nem a holland mester utánérzései, hanem saját egyéni hangon megszólaló művek.
Egyedül a szűkített színpaletta, hogy ő is a sárgák, kékek, zöldek bűvöletében fest, jellegzetes Van Gogh-i vonás. Ám Varga Patrícia Minerva festészete a magyar tájban és kultúrában gyökerezik, annak ellenére, hogy képes ősi, távoli világokat bevonzani művészetébe. A kiállítás mottójául választott József Attila vers, a Dunánál fejezi ki ezt legjobban. A költőhöz hasonlóan ő is önmagát ősök tudásának őrzőjeként határozza meg. Képein a kietlen tájon végigvonuló aprócska arctalan jelek, József Attila-i értelemben vett nemzedékek terhét hordozó zarándokok. Az angol dombvidék fennsíkjain menetelő alakok céltalan bolyongók. Hol az őskori Stonehenge-t idéző körkörös kőtömbök felé tartanak, hol éppen attól távolodnak el. Ám a sárgák ezernyi árnyalatában, a narancstól az okkeren, a kén- és napsárgán a vajszínig tobzódó táj, ahol a föld és ég is izzik a sárgákban, lehet a tág horizontú magyar alföldi táj, Petőfit idézve: „Arany kalásszal ékes rónaság”. De értelmezhető elsivatagosodott homoktengerként: „Alvó szegek a jéghideg homokban” Pilinszky: Négysoros.
A festményeken nap és hold gyakorta együtt mutatkozik, Van Goghra jellemzően, viszont az izzó sárga tájban, hol még az ég is sárga megannyi árnyalatában fénylik, a két égitest két fekete korong. Mint utókép hatáskor, mikor a nap ragyogásától elkápráztatva becsukott szemünk mögött csak egy fekete vakfoltot észlelünk.
A nappali világot megragadó olajképekkel szemben a pasztellképek az éjszaka tájait vetítik elénk, megjelenítve az emberben lakozó kettősségét. A fekete karton alap visszaveszi az élénksárgák, világoszöldek és világoskékek harsányságát, és tompa fénnyel vonja be a színeket. Míg az olajképeken a sárgák uralkodnak kevés sötétzölddel, kékkel és feketével ellenpontozottan, a pasztellek a kék és sárga szín komplementaritására épülnek. A pasztelleken a gabonatáblák szúrós merevségét expresszíven felvitt gyors, szaggatott vonások érzékeltetik, míg az ég és víz lazúros oldottságát a pasztellkréta elmosottsága. Az expresszív ecsetkezelés az olajképeknek is sajátja Néhol a rücskös hatást keltő vastagon felvitt festékszemcsék a szél hordta homok érzetét keltik, máshol a festőkéssel feldobott festékrétegek az égen úszó vastag felhőpászmák képzetét.
A cím nélküli képek a József Attila-i mottóra felfűzve: „én úgy vagyok, hogy már százezer éve nézem, amit meglátok hirtelen”- egy meditatív belső lelki utazásra hívnak, egy olyan világba, ahol a mikrokozmosz realisztikus természeti elemei keverednek a makrokozmosz álomszerű látványvilágával. Egyszerre modern és mégis barbár módon szakrális Varga Patrícia Minerva művészete, aki trendektől függetlenül évtizedek óta monomániásan alkotja újra saját világát.
Pusztai Ilona